Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 16 grudnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19.(Dz.U. 2020 poz. 2314)
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20200002314
załącznik nr 2 zawierający wymagania egzaminacyjne na egzamin ósmoklasisty obowiązujące w 2021 r.
W 2021 roku egzamin maturalny będzie przeprowadzony wyjątkowo na podstawie wymagań zawartych w dołączonym do rozporządzenia załączniku nr 2, a nie jak w ubiegłych latach na podstawie wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Porównanie zakresów podstawy programowej i wymagań egzaminacyjnych znajduje sięna Portalu tutaj.
III etap edukacyjny
Ogólne wymagania egzaminacyjne
I. Wykorzystanie i tworzenie informacji. Zdający:
- interpretuje i tworzy teksty o charakterze matematycznym,
- używa języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników.
II. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji. Zdający:
- używa prostych dobrze znanych obiektów matematycznych,
- interpretuje pojęcia matematyczne i operuje obiektami matematycznymi.
III. Modelowanie matematyczne. Zdający:
- dobiera model matematyczny do prostej sytuacji,
- buduje model matematyczny danej sytuacji.
IV. Użycie i tworzenie strategii. Zdający:
- stosuje strategię jasno wynikającą z treści zadania,
- tworzy strategię rozwiązania problemu.
V. Rozumowanie i argumentacja. Zdający:
- prowadzi proste rozumowania,
- podaje argumenty uzasadniające poprawność rozumowania.
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne:
1. Liczby wymierne dodatnie. Zdający:
- dodaje i odejmuje, mnoży i dzieli liczby wymierne zapisane w postaci ułamków zwykłych lub liczb o rozwinięciach dziesiętnych skończonych zgodnie z własną strategią obliczeń (także z wykorzystaniem kalkulatora),
- zamienia ułamki zwykłe na liczby dziesiętne (skończone i okresowe) i na odwrót,
- zaokrągla rozwinięcia dziesiętne liczb,
- oblicza wartości nieskomplikowanych wyrażeń arytmetycznych zawierających ułamki zwykłe i liczby dziesiętne,
- szacuje wartości wyrażeń arytmetycznych,
- stosuje obliczenia na liczbach wymiernych do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym.
2. Liczby wymierne. Zdający:
- interpretuje liczby wymierne na osi liczbowej, oblicza odległości między dwiema liczbami na osi,
- wskazuje na osi liczbowej zbiór liczb spełniających warunki typu: x≥ 3, x<5,
- dodaje, odejmuje, mnoży i dzieli liczby wymierne,
- oblicza wartości nieskomplikowanych wyrażeń arytmetycznych zawierających liczby wymierne.
3. Potęgi. Zdający:
- oblicza potęg liczb wymiernych o wykładnikach naturalnych,
- zapisuje w postaci jednej potęgi iloczynów i ilorazów potęg o takich samych podstawach lub o takich samych wykładnikach oraz potęg potęgi (przy wykładnikach naturalnych),
- porównuje potęgi o różnych wykładnikach naturalnych i takich samych podstawach oraz o takich samych wykładnikach naturalnych i różnych dodatnich podstawach,
- zamienia potęgi o wykładnikach całkowitych ujemnych na odpowiednie potęgi o wykładnikach naturalnych,
4. Pierwiastki. Zdający:
- oblicza wartości pierwiastków drugiego i trzeciego stopnia z liczb, które są odpowiednio kwadratami lub sześcianami liczb wymiernych,
- wyłącza czynnik przed znak pierwiastka oraz włącza go pod znak pierwiastka,
- mnoży i dzieli pierwiastki drugiego i trzeciego stopnia.
5. Procenty. Zdający:
- przedstawia części pewnej wielkości jako procent tej wielkości i odwrotnie,
- oblicza procent danej liczby,
- oblicza liczbę na podstawie danego jej procentu,
- stosuje obliczenia procentowe do rozwiązywania problemów w kontekście praktycznym, np. oblicza ceny po podwyżce lub obniżce o dany procent, wykonuje obliczenia związane z podatkiem VAT, oblicza odsetki dla lokaty rocznej.
6. Wyrażenia algebraiczne. Zdający
- opisuje za pomocą wyrażeń algebraicznych związki między różnymi wielkościami,
- oblicza wartości liczbowe wyrażeń algebraicznych,
- redukuje wyrazy podobne w sumie algebraicznej,
- dodaje i odejmuje sumy algebraiczne,
- mnoży jednomiany, mnoży sumy algebraiczne przez jednomian oraz w nietrudnych przykładach mnoży sumy algebraiczne,
- wyłącza wspólny czynnik z wyrazów sumy algebraicznej przed nawias,
- wyznacza wskazaną wielkość z podanych wzorów, w tym geometrycznych i fizycznych.
7. Równania. Zdający:
- zapisuje związki między wielkościami za pomocą równania pierwszego stopnia z jedną niewiadomą, w tym związki między wielkościami wprost i odwrotnie proporcjonalnymi,
- sprawdza, czy dana liczba spełnia równanie stopnia pierwszego z jedną niewiadomą,
- rozwiązuje równań stopnia pierwszego z jedną niewiadomą,
- zapisuje związki między nieznanymi wielkościami za pomocą układu dwóch równań pierwszego stopnia z dwiema niewiadomymi,
- sprawdza, czy dana para liczb spełnia układ dwóch równań stopnia pierwszego z dwiema niewiadomymi,
- rozwiązuje układy równań stopnia pierwszego z dwiema niewiadomymi,
- za pomocą równań lub układów równań opisuje i rozwiązuje zadania osadzone w kontekście praktycznym.
8. Wykresy funkcji. Zdający:
- zaznacza w układzie współrzędnych na płaszczyźnie punkty o danych współrzędnych,
- odczytuje współrzędne danych punktów,
- odczytuje z wykresu funkcji wartości funkcji dla danego argumentu, argumenty dla danej wartości funkcji, ustala dla jakich argumentów funkcja przyjmuje wartości dodatnie lub ujemne, ustala miejsca zerowe funkcji,
- odczytuje i interpretuje informacje przedstawione za pomocą wykresów funkcji (w tym opisujących zjawiska występujące w przyrodzie, gospodarce, życiu codziennym),
- oblicza wartości funkcji podanych nieskomplikowanym wzorem i zaznacza punkty należące do jej wykresu.
9. Statystyka opisowa i wprowadzenie do rachunku prawdopodobieństwa. Zdający:
- interpretuje dane przedstawione za pomocą tabel, diagramów słupkowych i kołowych oraz wykresów,
- wyszukuje, selekcjonuje i porządkuje informacje z dostępnych źródeł,
- wyznacza średnią arytmetyczną i medianę zestawu danych,
- analizuje proste doświadczenia losowe (np. rzut kostką lub monetą, wyciąganie losu) i określa prawdopodobieństwa najprostszych zdarzeń w tych doświadczeniach (prawdopodobieństwo wypadnięcie orła w rzucie monetą, wypadnięcie dwójki lub szóstki w rzucie kostką itp.).
10. Figury płaskie. Zdający:
- korzysta ze związków między kątami utworzonymi przez prostą przecinającą dwie proste równoległe,
- rozpoznaje wzajemne położenie prostej i okręgu, rozpoznaje styczną do okręgu,
- korzysta z faktu, że styczna do okręgu jest prostopadła do promienia poprowadzonego do punktu styczności,
- rozpoznaje kąty środkowe,
- oblicza długość okręgu i jego łuku,
- oblicza pole koła, wycinka kołowego,
- stosuje twierdzenie Pitagorasa,
- korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach,
- oblicza pola i obwody trójkątów i czworokątów,
- oblicza wymiary wielokąta powiększonego lub pomniejszonego w danej skali,
- oblicza stosunek pól i obwodów wielokątów podobnych,
- rozpoznaje wielokąty przystające i podobne,
- stosuje cechy przystawania trójkątów,
- korzysta z własności trójkątów prostokątnych podobnych,
- rozpoznaje pary figur symetrycznych względem prostej i względem punktu, rysuje pary figur symetrycznych,
- rozpoznaje figur,y które mają oś lub środek symetrii, wskazuje oś i środek symetrii figur,
- rozpoznaje symetralną odcinka i dwusieczną kąta,
- konstruuje symetralną odcinka i dwusieczną kąta,
- konstruuje okrąg opisany na trójkącie i wpisany w trójkąt,
- rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności.
11. Bryły. Zdający:
- rozpoznaje graniastosłupy i ostrosłupy prawidłowe,
- oblicza pola powierzchni i objętości graniastosłupa prostego i ostrosłupa.
IV etap edukacyjny (poziom podstawowy i rozszerzony)
Ogólne wymagania egzaminacyjne:
Zakres podstawowy | Zakres rozszerzony |
1. Wykorzystanie i tworzenie informacji. Zdający: | |
|
|
2. Wykorzystanie i interpretowanie reprezentacji. Zdający: | |
|
|
3. Modelowanie matematyczne. Zdający | |
|
|
4. Użycie i tworzenie strategii. Zdający: | |
|
|
5. Rozumowanie i argumentacja. Zdający: | |
|
|
Szczegółowe wymagania egzaminacyjne:
Uczeń realizujący zakres rozszerzony powinien również spełniać wszystkie wymagania w zakresie poziomu podstawowego.
Zakres podstawowy | Zakres rozszerzony |
1. Liczby rzeczywiste. Zdający: | |
|
|
2. Wyrażenia algebraiczne. Zdający | |
|
|
3. Równania i nierówności. Zdający: | |
|
|
4. Funkcje. Zdający: | |
|
|
5. Ciągi. Zdający: | |
|
|
6. Trygonometria. Zdający: | |
|
|
7. Planimetria. Zdający | |
|
|
8. Geometria na płaszczyźnie kartezjańskiej. Zdający: | |
|
|
9. Stereometria. Zdający: | |
|
|
10. Elementy statystyki opisowej. Teoria prawdopodobieństwa i kombinatoryka. Zdający: | |
|
|
11. Rachunek różniczkowy. Zdający: | |
|