Mitchel Resnick z zespołem Lifelong Kindergarten przy MIT Media Lab
Mitchel Resnick pragnął stworzyć środowisko, które będzie narzędziem pozwalającym dzieciom wyrażać siebie w sposób twórczy, wykorzystując najnowsze technologie. Chciał, aby siedząc przed komputerem eksperymentowały i tworzyły, kształciły umiejętność współpracy, tak by mogły uczyć się od siebie nawzajem. I to udało mu się w roku 2003, kiedy to dzieci mogły zacząć pracować w programie Scratch.
Program Scratch to program darmowy, który działa na różnych systemach operacyjnych. Można go zainstalować i pracować w trybie offline. Najnowsza wersja Scratcha daje możliwość pracy w chmurze. Wystarczy mieć komputer z przeglądarką internetową i dostęp do sieci, aby kodować w środowisku Scratch. Scratch to nie tylko program czy wizualny język do nauki programowania, to także społeczność online - młodych twórców interaktywnych programów, gier i animacji.
Zaletą Scratcha jest prosta budowa okna i intuicyjna obsługa. Daje to możliwość uczenia programowania dzieci już na pierwszym etapie kształcenia. W bardzo krótkim czasie uczniowie mogą stworzyć swoja pierwszą grę w którą będą mogli zagrać. Ten program daje ogromną możliwość zainteresowania młodych ludzi programowaniem właśnie w kontekście tworzenia gier. To z kolei daje możliwość rozwijania takich podstawowych umiejętności jak współpraca, komunikacja i praca zespołowa.
Źródło: http://mistrzowiekodowania.pl/materialy-do-pobrania/download-info/modul-1/
Program Scratch pozwala użytkownikom sterować wieloma aktywnymi obiektami tzw. duszkami. Każdy obiekt lub postać (duszek) w programie Scratch może mieć jeden lub wiele skryptów. Mogą one działać niezależnie od siebie, być uruchamiane w różnym czasie i w różny sposób. Skrypty buduje się z klocków które są pogrupowane według kategorii: ruch, wygląd, dźwięk, pisak, dane, zdarzenia, kontrola, czujniki, wyrażenia i więcej bloków. Przeciągając gotowe bloczki, łącząc je ze sobą w oknie skryptów w prosty sposób „uczymy” duszka mówić, grać, chodzić, reagować na inne duszki czy obiekty umieszczone w tle na tzw. scenie.
Wszystkie obiekty (duszki, scena) mogą być tworzone przez użytkownika poprzez wbudowany edytor grafiki w programie Scratch. Można korzystać z bibliotek gotowych scen i duszków a ponadto wykorzystywać obiekty utworzone w innych programach graficznych. Uczniowie z chęcią korzystają z własnych zdjęć czy ciekawych grafik znalezionych w Internecie.
Podobnie jest z muzyką i dźwiękiem można skorzystać z wbudowanych dźwięków, nagrać własne lub wykorzystać utworzone w innym programie.
Ucząc kodować w programie Scratch uczymy: podstawowych zasad tworzenia programów, tworzenia procedur pomocniczych, korzystania ze zmiennych, pętli, instrukcji warunkowych. Kształcimy umiejętność tworzenia algorytmów lub właściwego wykorzystania tych algorytmów, które uczniowie znają. Uczymy właściwego podejścia do trudnych zadań, poprzez kształcenie umiejętności rozkładania problemów na mniejsze, łatwiejsze do rozwiązania.
W tym miejscu można zobaczyć krótki film w którym Mitchel Resnick przedstawia korzyści jakie czerpią dzieci z nauki kodowania oraz prezentuje możliwości najnowszej wersji programu Scratch. http://www.edukator.pl/Scratch,9674.html
Polecam strony:
http://www.enauczanie.com/metodyka/scratch
http://sztuka-kultury.pl/wp-content/uploads/2014/09/Scratch-Podr%C4%99cz...
- nauka programowania
- dynamiczne badanie zagadnień geometrycznych
- projekty graficzne i muzyczne