Klocki Goki

Data ostatniej modyfikacji:
2019-09-25
Autor recenzji: 
Elżbieta Kalinowska
pedagog, terapeuta

Patyczki liczbowe Goki to zestaw starannie wykonanych, drewnianych klocków do nauki liczenia dla dzieci w wieku przedszkolnym, uczniów klasy pierwszej, a także dla dzieci starszych mających kłopoty z prostymi rachunkami. Jest to doskonała pomoc dydaktyczna do wykorzystania w zabawie i edukacji domowej, na zajęciach w przedszkolu i w toku lekcji w edukacji wczesnoszkolnej, w ramach zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i korekcyjno-kompensacyjnych, a także w czasie zajęć świetlicowych.

Patyczki Goki wspomagają różne aktywności matematyczne.

1. Poznawanie cyfr i kojarzenie ich z określoną liczbą elementów

Dziecko, manipulując patyczkami, zaznajamia się z cyframi, obserwuje ich kształt w powiązaniu z długością patyczka oraz liczbą kółek namalowanych na jego odwrotnej stronie lub na innym patyczku o tej samej długości, zauważa, że patyczki tej samej długości oznaczone są tą samą cyfrą i mają taką samą liczbę namalowanych kółek.

2. Kształtowanie pojęcia liczby w aspekcie kardynalnym, porządkowym, arytmetycznym i miarowym

W aspekcie kardynalnym ostatni wymieniany przy przeliczaniu liczebnik oznacza liczebność całego zbioru np. trzy to konkretna liczba kółek na klocku lub na zestawionych razem klockach. Dziecko liczy kółka namalowane na patyczku, a zapytane o to, ile jest kółek, wypowiada ostatni z wymienionych przy przeliczaniu liczebników. Liczebnik ten oznacza, ile jest wszystkich policzonych elementów.
Dzieci w wieku przedszkolnym pytanie „ile tu jest elementów?” kojarzą z czynnością przeliczania, a nie jej wynikiem. Zapytane, ile czegoś jest, przystępują do liczenia, często jednak po zakończeniu przeliczania nie potrafią odpowiedzieć na postawione pytanie i zamiast powtórzyć ostatni z wymienionych liczebników, rozpoczynają czynność liczenia od początku. Nie rozumieją bowiem tego, że ostatni wypowiedziany liczebnik oznacza ostatni z przeliczanych elementów, ale jednocześnie określa liczebność całego zbioru. Ważne jest zatem kiedy dziecko coś przelicza zadawanie mu pytania ile jest tego, co zostało policzone.

W aspekcie porządkowym każda liczba ma swoje miejsce w szeregu liczbowym. Przy układaniu schodków patyczek 1 to np. pierwszy schodek, a klocek 5, który jest między 4 a 6, to piąty schodek od strony lewej. Schodki można układać w położeniu pionowym lub poziomym.

 

W aspekcie miarowym liczba jest wynikiem pomiaru, np. patyczek 5 można zmierzyć za pomocą zestawionych pięciu patyczków 1.

 

W aspekcie arytmetycznym liczba jest wynikiem działania, np. zestawiając patyczki 2 i 3 ustalamy, że pasek z tych dwóch patyczków ma długość taką samą jak patyczek 5, bo 2+3=5. Można tworzyć chodniki liczbowe, układając np. patyczek 6, a następnie, zestawiając 6 na różne sposoby z krótszych patyczków, otrzymywać rozkłady 6 na składniki (6 = 1+5 = 2+4 = 1+2+3 itd).

 

3. Rozwiązywanie prostych zadań z tekstowych

Zadania tekstowe można zilustrować, zestawiając odpowiednie patyczki i poszukując tego, który stanowi rozwiązanie zadania np.

Na grządce rosły tulipany w dwóch kolorach: 2 czerwone i 3 żółte. Ile było wszystkich tulipanów? 

 

Na talerzu leżało 5 pączków. Dzieci zjadły 2 pączki. Ile pączków zostało? 

 

W pudełku było 8 kredek. Janek pożyczył kilka Zosi i teraz w pudełku jest 6 kredek. Ile kredek pożyczyła Zosia od Janka?

 

W czasie spaceru po lesie tato znalazł kilka maślaków i 4 kanie. Kiedy policzył zebrane grzyby okazało się, że ma ich 7. Ile znalazł maślaków? 

 

Na dwóch talerzach położono po 4 pierogi. Ile było pierogów na obu talerzach razem?

 

Na krzaku siedziało 6 wróbli. Kiedy przejechał samochód kilka wróbli się przestraszyło i odleciało, a na krzaku zostały tylko 2 wróble. Ile wróbli odleciało?

 

Mama rozłożyła 8 kanapek po dwie na talerzykach. Ilu talerzyków potrzebowała?

Janek miał 14 orzechów. Rozdał swoim kolegom po 4. Ilu kolegów obdarował? Ile orzechów zostało Jankowi?

Adam i Ala spacerowali nad brzegiem morza. Adam znalazł 3 muszelki, a Ala o dwie więcej. Ile muszelek znalazła Ala? Ile muszelek razem miały dzieci?

  

Na obiad Zosia zjadła 4 pierogi, a jej tata dwa razy więcej. Ile pierogów zjadł tata? 

4. Gromadzenie obserwacji i doświadczeń w operowaniu materiałem liczbowym

Dwa zestawy patyczków Goki wystarczą, aby wspomagać w nauce szkolnej:

  • rozumienie porównywania różnicowego i ilorazowego, np. znajdź patyczek o 2 dłuższy, znajdź patyczek 2 razy dłuższy,
  • rozumienie mnożenia jako skróconego zapisu wielokrotnego dodawania tych samych liczb np. ułóż patyczki dwa dodać dwa dodać dwa, czyli 3 razy po dwa,
  • dostrzeganie przemienności mnożenia np. ułóż 3 razy patyczek 2, a teraz 2 razy patyczek 3, czy paski są tej samej długości?
  • rozumienie dzielenia i podzielności np. zbuduj pasek o długości 8 z dwóch jednakowych patyczków; czy da się zbudować patyczek o długości 8 z samych patyczków 3?
  • rozumienie dzielenia z resztą np. pasek o długości 9 spróbuj zbudować z patyczków 2, ile takich patyczków zestawisz? jaki patyczek trzeba dołożyć?

 

Powrót na górę strony