Gary Wyatt
The Green Board Game Co Ltd.
High Wycombe
Bucks HP 12 3RP, UK
www.greenboardgames.com
w wersji polskiej ALBI
www.albipolska.pl
Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00
To gra dla dowolnie dużej grupy osób ćwicząca pamięć i spostrzegawczość, ale oferująca znacznie więcej niż tradycyjne gry typu memory. Jej podstawowa zasada, to: sprawdź, ile jesteś w stanie zapamiętać w ciągu 10 sekund, a główna przyświecająca grze idea, to: bawmy się razem, uczmy się razem. Zestawy z serii Brain Box dotyczą różnych przedmiotów szkolnych w tym matematyki (w wersji po polsku i angielsku), geografii, przyrody, historii sztuki, a dla najmłodszych przeznaczone są zestawy Abecadło (pomocny w ćwiczeniu nazw kolorów, kształtów, rozpoznawaniu liter i poszerzaniu słownictwa), Bajki (pomocny w poznawaniu najpiękniejszych baśni i legend) oraz Obrazki.
Pierwszą grą z serii BrainBox był Świat (The World). Ukazał sie w 2007 roku i do dziś jest światowym bestselerem. Wydano go 53 krajach, w ponad 20 językach (w tym mandaryńskim, rosyjskim i polskim).
Karty z zestawu matematyka dotyczą materiału na poziomie szkoły podstawowej, ale śmiało można wykorzystać je w gimnazjum, jako ciekawą formę powtórzenia wiadomości, a w liceum jako grę towarzyską. Wykorzystując grę w wersji anglojęzycznej można wprowadzać i utrwalać terminologię matematyczną.
W wersji podstawowej w grze może wziąć udział do 8 osób (można też grać samemu ze sobą), ale zasady gry łatwo dostosować do znacznie większej grupy (grać może na raz nawet 100 osób). W każdym zestawie tematycznym znajduje się 71 kart i jedna dodatkowa, na której opisano reguły gry. Jest też klepsydra odmierzająca 10 sekund i ośmiościenna kostka do gry. Zadanie każdego gracza jest takie samo: przez 10 sekund przyglądać się obrazkowi na karcie, a następnie odwrócić ją i odpowiedzieć na zadane pytania, których jest 8.
Wersja dla 1 gracza. Odpowiedz na wszystkie pytania, a potem odwróć kartę z powrotem i sprawdź odpowiedzi. Jeśli choć jednej udzieliłeś błędnie, odkładasz kartę na spod stosu. Jeśli wszystkie odpowiedzi były poprawne, zabierasz tę kartę. Sprawdź, ile kart zdołasz zebrać w ciągu 10 minut.
Wersja dla 2-8 graczy. Wylosujcie kostką numer pytania (dla każdego gracza inny) i odpowiedzcie na nie, a potem odwróćcie kartę i sprawdźcie wasze odpowiedzi. Każdy, kto udzielił poprawnej odpowiedzi, zdobywa punkt. Potem przechodzicie do kolejnej karty ze stosu. Sprawdź, ile punktów zdołasz zebrać w ciągu 10 minut.
Wersja dla większej liczby graczy. Usiądźcie w parach. Każda para otrzymuje jedną kartę. Przez 10 sekund gracze przyglądają się jej, następnie odwracają i losują dwa numery pytań, na jakie będą odpowiadali (losować może prowadzący grę, dla wszystkich par numery pytań w danej kolejce mogą być te same). Można też przeczytać w parze wszystkie pytania i wybrać numer pytania dla swojego partnera z pary - po kolei raz zaczyna jeden, a raz drugi z graczy. Karty przechodzą cyklicznie przez wszystkie pary. Można wybrać je z jednego działu matematyki (np. jednostki miary) lub przekrojowo.
Rozgrywka może trwać do ustalonej liczby rund lub przez ustalony czas - dowolnie długi, dopóki gra się nie znudzi. Wynik rozgrywki nie zależy od wieku i posiadanej już wiedzy, dlatego gra może być wykorzystana nie tylko na zajęciach szkolnych, ale także jako element ćwiczeń rozwijających lub wyrównawczych prowadzonych przez rodziców.
Dostępne w serii zestawy tematyczne to:
- Świat
- Matematyka
- Natura
- Abecadło
- Bajki
- Obrazki
Oto kilka przykładowych kart z matematyki wraz z towarzyszącymi im pytaniami. Kliknięcie w kartę otwiera obraz w większym formacie.
A to przykłady kart z innych zestawów tematycznych.
- arytmetyka
- jednostki miar
- terminologia w geometrii
- własności figur geometrycznych
- terminologia matematyczna w języku angielskim