Zad. 1. Poniższe działania zapisano za pomocą liczebników języka mamvu (jednego z języków afrykańskich), odpowiadających liczbom 1-15. Zastosowano zapis uproszczony, z pominięciem znaków diakrytycznych oznaczających tony.
ARU QODE JETO – RELI = QARU QODE JENO
JETO JETO + JENO = QARU QODE RELI
QARU QODE JIMBU – JUE = QARU QODE JENO
ELI QODE RELI + JETO = ELI BOSI
ELI QOBO RELI – RELI = JETO JETO
ELI QODE JUE + JIMBU = QARU QODE JUE
a) Zapisz podane działania za pomocą cyfr arabskich.
b) Liczebniki języka mamvu wywodzą się z dawnego sposobu liczenia zwanego z ang. body-tally system, czyli liczenia przy jednoczesnym wskazywaniu na kolejne części ciała. Wiadomo, że dawni użytkownicy tego języka przy liczeniu wykorzystywali dłonie i stopy. Jakie słowa oznaczają dłoń i stopę w języku mamvu?
c) Podaj przybliżone znaczenie słowa QOBO.
Zad. 2. Poniżej podano wyrażenia w języku tagalog, używanym na Filipinach, oraz ich tłumaczenia w przypadkowej kolejności. Jak w tagalog brzmią słowa: świnia, przyjaciel, stary, inteligentny, ich, jego?
A) MATANDA ANG NANAY NILA B) MASAYA ANG ATE NILA C) MATALINO ANG ATE NIYA D) MATALINO ANG LOLA NILA E) MABAIT ANG LOLA NIYA F) MASAYA ANG KAIBIGAN NIYA G) MATANDA ANG KAIBIGAN NILA H) MABAIT ANG NANAY NIYA I) MATALINO ANG BABOY NILA J) MATANDA ANG BABOY NIYA |
a) Ich siostra jest szczęśliwa. b) Jego siostra jest inteligentna. c) Ich przyjaciel jest stary. d) Ich świnia jest inteligentna. e) Ich mama jest stara. f) Jego przyjaciel jest szczęśliwy. g) Ich babcia jest inteligentna. h) Jego babcia jest miła. i) Jego mama jest miła. j) Jego świnia jest stara. |
Zad. 3. W starszych telefonach komórkowych SMSy pisze się, wciskając odpowiednią liczbę razy klawisze z przypisanymi seriami liter. W pierwszych modelach problemem bywało blokowanie się klawiszy przy wielokrotnym ich wciskaniu, np. wprowadzenie słowa babcia wymagało ośmiokrotnego wciśnięcia klawisza z literami abc z rzędu, a słowa wyzywać – aż dwunastokrotnego wciśnięcia klawisza wxyz. Zakładając następujący podział liter między klawisze: abc/def/ghi/jkl/mno/pqrs/tuv/wxyz oraz ignorując znaki diakrytyczne, podaj trzy polskie wyrazy wymagające wciśnięcia jednego z klawiszy więcej niż 12 razy z rzędu. Jaki wyraz z możliwie największą liczbą kolejnych wciśnięć tego samego klawisza potrafisz podać? Onomatopeje i wyrazy ze zwielokrotnioną liczbą liter w zapisie nie będą uznawane.
W tym miesiącu następujace liczby punktów uzyskali:
- 3 - Daria Bumażnik (II LO Jelenia Góra), Krzysztof Danielak (student informatyki przemysłowej na PWr), Kamil Demczyszyn (Lotnicze Zakłady Naukowe Wrocław), Małgorzata Gołdyn (I LO Jelenia Góra), Sabina Khady Sy (studentka nanotechnologii na UJ), Krystyna Lisiowska (redaktor z Warszawy), Adam Stachelek (SP 301 Warszawa), Wojciech Tomiczek (inżynier z Lipowej) i Marzena Wąsiewicz (informatyk, obecnie gospodyni domowa z Kajetan)
- 2 - Anna Bugajska (I LO Kraków), Ewelina Kosmala (ZS nr 1 Ostrzeszów), Kamil Krakowiecki (student filologii angielskiej na UŚ).
Po czterach miesiącach trwania Ligi prowadzą:
- 12 pkt. - Marzena Wąsiewicz
- 11,75 pkt. - Krystyna Lisiowska
- 11,25 pkt. - Adam Stachelek, Wojciech Tomiczek
- 11 pkt. - Sabina Khady Sy
- 10,75 pkt. - Krzysztof Danielak
- 10,5 pkt. - Małgorzata Gołdyn
- 10,25 pkt. - Daria Bumażnik.
Gratulujemy!
Zad. 1. a) W języku mamvu zapisano działania: 14–1 = 13, 8+3 = 11, 15–2 = 13, 6+4 = 10, 9–1 = 8, 7+5 = 12.
b) Dłoń to ELI, stopa to QARU.
c) QOBO oznacza „zostawia” (np. dziewięć to „ręka zostawia jedno”). Akceptowane odpowiedzi to także: odjąć, minus, mniej, bez itp.
Zad. 2. Tłumaczenie z talgag: świnia - baboy, przyjaciel - kaibigan, stary - matanda, inteligentny - matalino, ich - nila, jego - niya.
Zad. 3. Przykładowe słowa: wzwyż (13), przyzwyczajenie (15), zwyzywać (16).