Schmidt Spiele GmbH
Lahnstraße 21, 12055 Berlin, Niemcy
tel. +49 30 683902
Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00
Gra przypomina zasadami klasyczne domino, tyle że prostokątne kamienie złożone z dwóch kwadratów zastąpiono w niej trójkątnymi równobocznymi płytkami. W każdym wierzchołku umieszczono jedną z sześciu cyfr od 0 do 5.
Gracze próbują dopasować własną płytkę do układu leżących już na stole. Jeśli płytkę dokładamy tak, że przylega do poprzednich tylko jednym bokiem, zgadzać się muszą dwie cyfry, jeśli dwoma - zgadzać się muszą trzy cyfry. Za każdym razem, gdy gracz umieści swoją płytkę na stole, zdobywa tyle punktów, ile w sumie widnieje na tej płytce. Tworząc most albo dokładając ostatni trójkąt do pełnego sześciokąta foremnego, gracz otrzymuje premię. W trakcie gry układana z płytek figura przyjmuje zróżnicowane kształty. Niektóre z nich są dodatkowo punktowane, dzięki czemu w trakcie rozgrywki punktacja może zmieniać się dość radykalnie. Wygrywa osoba, która po wyczerpaniu płytek zdobędzie najwięcej punktów.
To ciekawa rozrywka dla całej rodziny polecana też na imprezy towarzyskie. Gra jest bardzo prosta, a jednocześnie daje więcej możliwości niż tradycyjne domino. Jest starannie wykonana, a płytki można przechowywać w solidnym kartonowym pudełku. W zestawie jest 56 trójkątnych płytek, 4 stojaczki, woreczek, notes do zapisywania wyników i instrukcja.
- Przed rozpoczęciem gry należy wszystkie płytki wyłożyć na stół tak, by punkty nie były widoczne i dokładnie wymieszać lub trzymać je cały czas w woreczku.
- Każdy z graczy losuje i umieszcza na stojaczku odpowiednią liczbę płytek (9 - jeśli grają 2 osoby, 7 - jeśli grają 3 lub 4 osoby albo 6 - jeśli gra 5 lub 6 osób). Pozostałe płytki stanowią pulę, z której w razie potrzeby można je dobierać.
- Grę rozpoczyna ten z graczy, który ma płytkę z trzema jednakowymi cyframi o najwyższej wartości. Wtedy wykłada ją na stół. Jeśli żaden z graczy nie ma płytki z trzema jednakowymi cyframi, to grę rozpoczyna gracz, który posiada płytkę o najwyższej wartości i wykłada ją na stół. Gracz ten otrzymuje punkty równe wartości wyłożonej płytki i 10 punktów premii.
- Potem gracze kolejno wykładają po jednej płytce i za każdą wyłożoną otrzymują tyle punktów, ile wynosi jej wartość. Płytki należy dokładać tak, by cyfry przy stykających się wierzchołkach były jednakowe.
- Jeśli gracz nie może lub nie chce dołożyć płytki w swoim ruchu, dobiera z puli kolejno nie więcej niż trzy płytki. Jeśli jedna z nich pasuje do układu na stole, może ją od razu wyłożyć.
- Każda dodatkowo wyciągnięta płytka zmniejsza liczbę punktów gracza zdobytych w danym ruchu o 5.
- Jeśli gracz dobrał w jednej kolejce trzy płytki i żadnej z nich nie może wyłożyć, to otrzymuje (-10) punktów karnych.
- Jeśli pula płytek skończy się, to gracz, który miał właśnie z niej losować, otrzymuje (-10) punktów.
- W trakcie rozgrywki gracze otrzymują dodatkowe punkty za wyłożenie pierwszej i ostatniej płytki oraz za utworzenie na stole szczególnych konfiguracji płytek, np. za dopełnienie sześciokąta otrzymuje się 50 punktów premii.
- Zakończenie gry następuje w momencie kiedy jeden z graczy wyłoży swoją ostatnią płytkę. Otrzymuje wtedy punkty równe wartości płytki, premię 25 punktów za zakończenie gry oraz punkty równe sumie wartości płytek, które pozostały innym graczom.
- Zwycięża ten z graczy, który uzyskał największą liczbę punktów.
- Gra może zakończyć się również w momencie kiedy jeden z graczy uzyska co najmniej 400 punktów.
- Gra kończy się także wtedy, kiedy pula płytek wyczerpie się i żaden z graczy nie może już wykonać ruchu. Wtedy każdy sumuje wartości płytek, które mu zostały, a gracz, którego płytki mają w sumie najmniejszą wartość, otrzymuje w ramach premii punkty równe sumie wartości płytek przeciwników pomniejszone o sumę wartości swoich płytek. W tym wariancie nikt nie otrzymuje premii 25 punktów za zakończenie gry.
Zasady gry można zmodyfikować, aby uczynić z niej samotnika (grę dla pojedynczego gracza). Rozpoczynamy grę od wylosowania płytki, którą wykładamy na stół. Następnie losujemy 9 kolejnych i ustawiamy je na stojaczku. Potem obowiązują zasady jak w wariancie dla większej liczby graczy. W każdym ruchu gracz może dobrać jedną płytkę z puli. Zapisujemy zdobyte punkty i premie. Rozgrywając kolejne partie, gracz dąży do poprawienia swojego wyniku.