TACTIC
Nelostuote Sp. z o.o. oddział w Polsce
al. 3 Maja 9/109a, 30-062 Kraków
tel. 693 735 774
e-mail: biuro@tactic.net
http://www.tactic.net/fp.php?lang=PL
Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00
Nie ma chyba nikogo, kto nigdy nie zetknął się z tangramem. Łamigłówka ta ma ponad 3 tysiące lat. Wywodzi się z Chin. Jest to kwadrat rozcięty na 7 części. Zadanie polega na tym, by ze wszystkich tych części ułożyć figurę według zadanego wzoru tak, aby elementy nie zachodziły na siebie nawzajem. O klasycznym tangramie chińskim i jego rozmaitych odmianach pisaliśmy już na Portalu tutaj.
Prezentowany zestaw to klasyczna łamigłówka w nowej odsłonie. Z samotnika stała się bowiem grą dla czterech osób. W pudełku są cztery tangramy i 200 kart z zadaniami podzielonych na trzy poziomy trudności. Do wszystkich zadań dołączono rozwiązania. Gracze mogą rywalizować w układaniu tych łamigłówek na czas. Gra wyzwala kreatywność, rozwija wyobraźnię, uczy logicznego myślenia.
- Przed rozpoczęciem gry, gracze biorą po jednym tangramie i ustalają, na jakim poziomie trudności będą prowadzić rozgrywkę, wybierając odpowiedni kolor kart. Karty z obrazkami żółtymi zawierają zadania na poziomie łatwym, pomarańczowymi - średnim, a czerwonymi – trudnym. Na karcie znajduje się zadanie – figura do ułożenia - a na odwrocie - rozwiązanie (na obrazku widać kontury poszczególnych elementów tangramu).
- Na początku wszystkie karty z danego poziomu tasujemy i układamy zadaniem do góry ale w specjalny sposób - w kręgu tak, aby rysunki figur były niewidoczne.
- Rozgrywkę zaczyna np. najmłodszy z graczy.
- W swojej turze gracz wybiera jedną kartę i kładzie ją na środku tak, by była dobrze widoczna przez wszystkich. Następnie wszyscy gracze starają się jak najszybciej ułożyć ze swoich tangramów figurę widoczną na karcie. Gracz, który pierwszy ułoży figurę, musi zawołać "tangram". Wtedy pozostali przerywają układanie, odwraca się kartę i sprawdza, czy rozwiązanie jest prawidłowe. Jeśli tak, zwycięzca kolejki zabiera kartę. Jeśli nie, kartę odkłada się na bok, a zawodnik opuszcza kolejkę lub oddaje jedną z posiadanych już kart.
- Następną kolejkę rozpoczyna gracz siedzący po lewej stronie poprzednio rozpoczynajacego.
- Gra toczy się do momentu, gdy któryś z graczy zdobędzie 5 kart. Zostaje on zwycięzcą.
- W łatwiejszym wariancie dla młodszych dzieci można wykładać wylosowane karty rozwiązaniem do góry, a zadaniem graczy jest odtworzenie układu z rysunku.