Mi pasuje

Data ostatniej modyfikacji:
2022-09-13
Autor recenzji: 
Ewa Karolczak
grafik komputerowy
Autor gry: 

Peter Burley

Wydawca: 

Rebel.pl

 

Dystrybutor: 

Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00

 

Typ gry: 
logiczna
Wiek graczy: 
8+
Liczba graczy: 
1-6
Średni czas rozgrywki: 
20 minut
Stopień trudności, jeśli chce się grę wykonać samemu: 
3
Mi pasuje! to klasyczna gra logiczna o bardzo prostych zasadach. Po raz pierwszy została wydana 1983 roku i do dziś cieszy się popularnością. Jest to gra kilkuosobowa (maksymalnie dla 6 graczy), ale bardzo dobrze sprawdza się też jako samotnik (w trybie jednoosobowym).
 
 
W kartonowym pudełku znajduje się 6 dwustronnych plansz w różnych kolorach, 162 sześciokątne kafle (po 27 w 6 kolorach), 24 sześciokątne kafle specjalne (po 4 w 6 kolorach) oraz instrukcja.
 
Zarówno plansze jak i kafle wykonane są z grubego kartonu.
 
ROZGRYWKA PODSTAWOWA

Każdy gracz otrzymuje planszę (strona z 19 polami)  i 27 kafli w tym samym kolorze (bez kafli specjalnych). Następnie trzeba wybrać osobę, która poprowadzi rozgrywkę. Gracz ten odwraca swoje kafelki tak, żeby nie było widać co się na nich znajduje i dokładnie miesza. Pozostali gracze segregują swoje kafle na 3 grupy w zależności od cyfry, która znajduje się u góry każdego kafelka. Taki podział ułatwia odnalezienie konkretnego kafelka.
 
 
Rozgrywka jest bardzo prosta. Kiedy już każdy ma przed sobą swoje kafelki, osoba prowadząca wybiera jeden (ze swojej puli), odwraca i odczytuje zapisane na nim cyfry. Pozostali gracze, wyszukują u siebie kafelek z tą samą kombinacją cyfr. Następnie wszyscy kładą wybrane kafelki na swoich planszach.
Kafle układa się zgodnie z kilkoma zasadami:
- muszą być zorientowane tak, żeby cyfra znajdująca się u góry, rzeczywiście była u góry. Nie może leżeć bokiem, ani do góry nogami
- można je układać na dowolnym polu pod warunkiem, że jest ono puste
- nie można pomijać kolejki - wybrany kafelek trzeba położyć na planszy
- raz położony kafelek pozostaje w danym miejscu do końca rozgrywki
 
 
Po zapełnieniu plansz, następuje podliczanie wyników:
- punktowane są tylko linie, które mają jeden kolor na całej swojej długości
- każda linia ciągła (pionowa i ukośna) jest punktowana
- wartość każdej punktowanej linii = ilość kafli w linii x cyfra przypisana do danego koloru
 
 
Wygrywa gracz, który zdobędzie najwięcej punktów.
W tej wersji gry można zdobyć maksymalnie 307 punktów. Istnieje 16 sposobów na osiągnięcie takiego wyniku.
 
Warianty gry
 
Kilka podpowiedzi jak można urozmaicić, albo skomplikować wersję podstawową.
 
1. Sąsiedztwo
Pierwszy kafelek układa się na planszy na dowolnym polu. Każdy następny musi przylegać chociaż jedną krawędzią do któregoś z wcześniej położonych kafli.
 
2. Słońce i księżyc
Ten wariant uwzględnia znaki słońca i księżyca. 
 
 
Pierwszy kafelek kładzie się na dowolnym pustym polu. Drugi, jeśli znajduje się na nim ten sam znak, musi przylegać do leżącego na planszy kafla. Jeśli znaki różnią się, kafelek można położyć na dowolnym pustym polu.
Analogicznie wykłada się kolejne kafle. Jeśli symbol na nowo wybranym kaflu jest taki sam jak był na poprzednim, kafelek musi przylegać do któregoś z leżących już na planszy. Jeśli symbole różnią się - kafelek można położyć na dowolnym polu. 
 
3. Promienie słońca i księżycowe smugi
Promień słońca to linia ciągła złożona z kafli oznaczonych symbolem słońca.
Księżycowa smuga to linia ciągła zbudowana z kafli księżyca.
Promienie i smugi są punktowane niezależnie od koloru linii na poszczególnych kaflach.
- promień słońca = liczba kafli w linii x 7 punktów
- księżycowa smuga = liczba kafli w linii x 6 punktów
Linie punktujące (jednokolorowe), linie słońca i linie księżyca sumują się.
 
 
4. Najjaśniejsze promienie słońca i księżycowe smugi
W tej wersji liczą się jedynie linie, które mają zachowaną ciągłość zarówno koloru jak i symbolu. Gracz, który ułoży najdłuższą linię słońca lub księżyca zdobywa 60 pkt. W przypadku remisu należy policzyć wartość promienia wynikającą z jego koloru. Jeśli nadal jest remis - zwycięscy rozdzielają między sobą po równo 60 pkt. 
 
 
ROZGRYWKA NA PLANSZY ZAWOROWEJ
 
W tej wersji korzysta się z plansz z zaworami, a dodatkowo każdy gracz otrzymuje po 4 kafle specjalne, które pełnią rolę dżokerów. Zawierają one trójkolorowe linie, które w miarę potrzeby traktuje się jak linię w jednym z tych trzech kolorów.
 
 
Zasady gry są takie same jak w wersji podstawowej, ale na odwróconej planszy i wzbogacone o kafle specjalne.
 
Warianty gry
 
Kilka dodatkowych pomysłów na urozmaicenie gry.
 
1. Pierwsze 3 kafelki trzeba położyć na polach zaworów.
 
2. Pola zaworów pozostają puste. Układa się na nich ostatnie 3 kafle.
 
3. Pola zaworów pozostają puste. Gracze odkładają na bok 3 z wywoływanych kafli (nie może to być kafelek specjalny) i dopiero na koniec rundy decydują ile z nich umieszczą na planszy na polach zaworów. Jeśli pole zaworu pozostanie puste, oznacza to przerwanie wszystkich linii, które przez to pole przechodzą.
 
ROZGRYWKA JEDNOOSOBOWA
 
Gra w pojedynkę polega na biciu własnych rekordów. W każdej rundzie trzeba starać się uzyskać jak najwięcej punktów. 
   

Powrót na górę strony