Reiner Knizia - niemiecki projektant gier planszowych, jeden z najbardziej cenionych w
branży, z wykształcenia matematyk (studia i doktorat w Ulm)
Piatnik
dystrybutor w Polsce - Klukowski-Wilczyńscy s.c.
tel./fax: 22 6423457, 22 6439602
e-mail: info@piatnik.pl
Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B (wejście od podwórza)
53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41
https://matmaigry.pl/
czynne: poniedziałek–piątek, godz. 9:00–18:00
To młodsza i wzbogacona siostra popularnego Blokusa. Gry mają niemal jednakowe zestawy klocków (w Callisto każdy gracz ma dodatkowo trzy kolumny), ale różnią się sposobem ich dokładania oraz planszą. Plansza jest plastikowa, przezroczysta i ma specjalnie wyprofilowane zagłębienia, zapobiegające przesuwaniu się klocków. W zależności od liczby graczy pod tę planszę wkłada się jedną z trzech kartonowych wkładek, na których zaznaczony jest obszar gry. Środek każdej wkładki pomalowany jest na granatowo. Można tam układać tylko płaskie klocki. Wokół granatowego centrum jest pole białe, na którym można ustawiać zarówno klocki płaskie, jak i kolumny. Na wkładkach przeznaczonych dla mniejszej liczby graczy białe pole jest otoczone niebieską obwódką wyznaczającą granice planszy. Tutaj nie wykłada się żadnych klocków.
W zestawie znajdują się 72 klocki płaskie (po 18 w czterech kolorach) oraz 12 kolumn (po 3 w każdym kolorze). Klocki mają różne kształty, bo składają się z małych kwadracików, których liczba decyduje o wartości punktowej danego klocka. Są więc dwa klocki utworzone z dwóch kwadracików (domino), po dwa klocki w każdym z dwóch kształtów złożonych z trzech kwadracików (trimino), po dwa klocki w każdym z czterech kształtów utworzonych z czterech kwadracików (quatromino) i po jednym klocku każdego z czterech kształtów utworzonych z pięciu kwadracików (pentamino).
Celem gry jest pozbycie się jak największej liczby swoich klocków i jednoczesne blokowanie ruchów przeciwników. Gra kształci zdolność logicznego i strategicznego myślenia (czyli planowania własnych ruchów i przewidywania ruchów przeciwników).
- Na początku każdy gracz otrzymuje 3 kolumny i 18 klocków w wybranym przez siebie kolorze.
- W pierwszym i drugim ruchu gracze ustawiają na planszy po jednej kolumnie. Kolumnę można postawić tylko na białym obszarze planszy.
- Począwszy od trzeciego ruchu gracz może w swojej turze ustawić na planszy klocek lub trzecią kolumnę. Postawienie trzeciej kolumny pozwala rozpocząć wykładanie kloców na wolnej części planszy, do której dostęp mieliśmy już przez przeciwników zablokowany.
- Klocki wykładamy tak, by chociaż jednym kwadracikiem przylegały do klocka lub kolumny tego samego koloru.
- Kiedy gracz nie może już dołożyć żadnego ze swoich klocków, kończy grę. Rozgrywka dobiega końca, kiedy żaden z graczy nie może już wykonać ruchu. Wtedy gracze zliczają punkty karne - wartości klocków, które im pozostały. Rundę wygrywa ten, kto ma najmniej punktów karnych, a w przypadku remisu - ten który później wykonał pierwszy ruch.
- Gracze rozgrywają tyle rund, ilu ich jest, tak by każdą rozpoczął inny zawodnik. Po rozegraniu wszystkich rund podlicza się zdobyte punkty karne. Wygrywa osoba, która ma ich najmniej.
- Pierwsze dwie kolumny korzystnie jest rozstawić na białym polu bliżej środka planszy.
- Nie należy zbyt szybko ustawiać trzeciej kolumny. Warto zostawić ją do chwili, gdy możliwość wyłożenia naszych klocków zostanie zablokowana przez innych graczy lub gdy zdecydujemy się ograniczyć ekspansję przeciwników na niedostępnej dla nas części planszy.