Gry i zabawy umysłowe. Mądrość dzięki zabawie

Data ostatniej modyfikacji:
2015-12-25
Autor recenzji: 
Olga Mikołajczyk
studentka matematyki na UWr
Autor: 

Vera F. Birkenbihl - psycholog, autorka książek o technikach rozwijania umysłu, m.in. "Szkoła bez stresu", "Jak szybko i łatwo nauczyć się języka", "Siano w głowie. Instrukcja obsługi mózgu", "Księga Alfa"

Wydawca: 

Wydawnictwo KOS
ul. Agnieszki 13, 40-110 Katowice
tel. 32 258 26 48, faks: 32 258 40 45
e-mail: kos@kos.com.pl
http://www.kos.com.pl

Dystrybutorzy: 

Salonik matematyczny "Od smyka do matematyka"
ul. Racławicka 11/1B, 53-149 Wrocław
tel. 71 361 27 41, pon-pt 9-17
e-mail: info@matematyka-sklep.pl
http://www.matematyka-sklep.pl

 

Książka pokazuje, jak dzięki zabawom słowami, ułatwić zapamiętywanie nazwisk, dat, faktów oraz sprawić, aby pamięciowe uczenie się przestało być nudne i żmudne. Zabawy przeznaczone są do wykorzystania w pojedynkę lub w grupie. Nauczyciele znajdą w tej książce wiele wskazówek, jak trudne terminy, obce słowa lub materiał z podstaw jakiejś dziedziny wiedzy uczynić bardziej przyswajalnymi dla uczniów.

Sam termin zabawa rozumiany jest w książce jako inteligentny i twórczy sposób wprowadzania informacji do archiwum pamięci. Bowiem informacje i tematy, którymi się bawimy, lepiej zapadają nam w pamięć. Często obserwujemy, że ludzie, którzy skarżą się na słabą pamięć, nie mają żadnych problemów z pamięcią w zakresie tematów związanych z ich hobby czy pasją. Okazuje się, że tak zwane problemy z pamięcią są w większości przypadków nie przyczyną lecz skutkiem wadliwego zapisu informacji w naszym mózgu. Rzecz nie tkwi jednak wcale w pamięci, ale w poziomie świadomego zainteresowania archiwizowaną informacją.

Autorka przedstawia przyjazne narzędzia treningu umysłu jakimi są analografitti (słowo powstało z połączenia "myślenia przez analogie" i nazwy techniki rysunku "grafitti") typów KaGa lub KaWa (czyli Kreatywny Arsenał Graficznych lub Wyrazowych Asocjacji, mówiąc prościej, są to rebusy słowne lub skojarzenia literowe z danym słowem). Sprzyjają one rozwojowi inteligencji i kreatywności, ułatwiają porządkowanie i przyswajanie wiedzy. Są przykładem, jak nauczyć się pewnych rzeczy bez uczenia się czegokolwiek w potocznym znaczeniu.

Proponowane zabawy podzielono na cztery moduły w zależności od ich przeznaczenia:

  • zabawy nazwiskami,
  • zabawy wiedzą,
  • magazynowanie wiedzy,
  • zabawy w quiz.

Trzeba mieć nadzieje, że na lekcjach matematyki proponowane w książce techniki będą przydatne tylko do zapamiętywania trudnych terminów. Uczenie się na pamięć i uczenie się matematyki zdecydowanie nie idą w parze.

 

Powrót na górę strony